Q/A

Postat av: Amanda
Hej! Jo det är så att jag har en fråga... Efter du har gymat, dricker du en protein shake då? I såna fall vad är det för protein shake? Och vart köper du den? Och vad är din egna åsikt om protein shaken? Skit bra blogg tjejen! Fortsätt så. Kram:)

Sv: Hej Amanda! Jag tar alltid en proteinshake efter varje gympass + ett direkt på morgonen då nivåerna av aminosyror i musklerna är extra låga vilket i sin tur ger bättre intag. Just nu så använder jag ett vassleprotein från Whey med smak av jordgubb. Proteinet fungerar ju som ett kosttillskott och är tänkt till den som idrottar och bygger muskler. Protein fungerar också som ökad prestationsförmåga. Enda sen jag började med Whey protein så har min prestationsförmåga ökat mer och mer och jag har känt mig starkare både fysiskt och psykist. Ett vassleprotein löst i vatten tas upp av kroppen avsevärt snabbare än protein från vanlig mat (blandar du med mjölk sänks upptagshastigheten på proteinet och proteinsyntesen kommer inte att stimuleras lika effektivt). Eftersom upptaget sker så pass snabbt ökar också nivån av aminosyror i blodet hastigt. Ju snabbare ökningen av aminosyror sker ju mer stimuleras muskeluppbyggnaden. Utan protein går det inte att bygga muskler. Jag personligen tycker att träningen ger mer och jag uppnår mina mål fortare. Kroppen blir mer uthållig och jag kan hålla på längre på maxat tempo. Så min personliga åsikt just om det här med protein är att det gör mer nytta än skada. Lagom mycket protein är bäst och vill man bygga muskler som jag gör så behövs protein. Protein kan man antingen köpa på sitt gym eller beställa hem från nätet. Gymgrossisten är bland annat en ganska bra sida som säljer och ger mycket tips om träning osv. Vad roligt att du gillar min blogg! Ställ gärna fler frågor angående träning och sånt du vill veta. Berättar gärna mer!



Dosering: Cirka 30 g per 90kg/kroppsvikt. Doseras efter behov och målsättning utöver ditt dagliga proteinintag från kosten.

• Vid lättsam motion behövs 1,5–2,0 gram protein per kilo kroppsvikt och dag.

• Vid styrketräning och/eller diet rekommenderas 2,0–2,5 gram/kg kroppvikt/dag

• Vid extrem träning och/eller hård diet rekommenderas omkring 3,0–3,5 gram/kg kroppsvikt/dag.



Exempel vid träning: 20 – 25 g omkring 15 min innan träningspasset, gärna tillsammans med snabba kolhydrater. 20 – 40 g under träningspasset.

Kan kombineras med: Snabba kolhydrater för att frigöra insulin som påskyndar transporten av aminosyror till muskelcellerna. Kreatin (innan eller efter träning).

Kommentarer
Postat av: Timpa

FAN VAD NAJS!!!! Riktigt bra skrivet ;)

2012-02-19 @ 19:02:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0